Cisco (سیسکو)

سیسکو سیستمز،که معمولاً با نام سیسکو شناخته می شود، یک شرکت فناوری ارتباطات دیجیتال چند ملیتی مستقر در آمریکا است که دفتر مرکزی آن در سن خوزه، کالیفرنیا قرار دارد.

سیسکو مردم را قادر می سازد تا ارتباطات قدرتمندی در کسب و کار، آموزش و پرورش، بشردوستی و خلاقیت برقرار کنند. سخت افزار سیسکو، نرم افزار و ارائه خدمات، برای ایجاد راه حل های اینترنت استفاده می شود ،که شبکه ها را برای دسترسی آسان به اطلاعات در هر نقطه و هر زمان  را فراهم کند.

امروزه با بیش از 71000کارمند در سراسر جهان، این سنت نوآوری با محصولات و راه حل های پیشرو در صنعت در زمینه های اصلی توسعه این شرکت از هدایت و سوئیچینگ ادامه دارد،                   همچنین در فناوری های پیشرفته مانند شبکه های خانگی، تلفن IP شبکه نوری، امنیت، شبکه سازی منطقه ذخیره سازی، و فناوری بی سیم. سیسکو علاوه بر محصولات خود، طیف گسترده ای از ارائه خدمات از جمله پشتیبانی فنی و خدمات پیشرفته را ارائه می دهد.

سیسکو محصولات و خدمات خود را هم به طور مستقیم از طریق نیروی فروش خود و هم از طریق شرکای کانال خود، به بنگاه های بزرگ، کسب و کارهای تجاری، ارائه دهندگان خدمات و مصرف کنندگان می فروشد.

سیسکو، توسعه، ساخت و فروش سخت افزار شبکه، نرم افزار، تجهیزات مخابراتی و دیگر خدمات و محصولات، با تکنولوژی بالا

می باشد.

آکادمی شبکه سازی سیسکو به مدت ۲۰ سال با ارائه آموزش، آموزش فنی، و مربیگری شغلی، زندگی ۹٫۲ میلیون دانش آموز در ۱۸۰ کشور جهان را تغییر داده است.

سیسکو سیستمز در دسامبر ۱۹۸۴ توسط لئونارد بوساک و سندی لرنر، دو دانشمند کامپیوتر دانشگاه استنفورد تأسیس شد. آن ها پیشگام مفهوم یک شبکه منطقه محلی (LAN) برای اتصال رایانه های متفاوت جغرافیایی بر روی یک سیستم روتر چند تا مورد استفاده قرار می گرفت.

سیسکو، متخصص در بازارهای فناوری خاص، مانند امنیت دامنه، ویدئوکانفرنس و مدیریت انرژی با محصولات پیشرو است. سیسکو یکی از بزرگترین شرکت های فناوری در رتبه بندی جهانی ۷۴ در فورچون ۱۰۰ با بیش از ۵۱ میلیارد دلار درآمد و نزدیک به ۸۰٬۰ کارمند است.

این شرکت در سال ۱۹۹۰ عمومی شد، سیسکو سرمایه گذاری بازاری به ارزش ۲۲۴ میلیون دلار داشت؛  در سال ۲۰ این امر به ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته بود و از مایکروسافت به عنوان با ارزش ترین شرکت جهان پیشی گرفته بود..

سهام سیسکو (CSCO) در ۸ ژوئن ۲۰۰۹ به میانگین صنعتی داو جونز اضافه شد و همچنین در شاخص S&P ۵۰۰، شاخص راسل ۱۰، شاخص NASDAQ-100 و شاخص سهام رشد راسل ۱۰ گنجانده شده است.

 

فورچون در سال ۲۰۲۱ سیسکو شماره یک را برای سال دوم در فهرست سالانه خود از ۱۰۰ شرکت برتر برای کار بر اساس نظرسنجی رضایت کارکنان رتبه بندی کرد. لینکداین و گلاسدور همچنین سیسکو را در سال ۲۰۲۱ و سال های اخیر به عنوان یک مکان برتر برای کار رتبه بندی کردند.

سیسکو سیستمز در دسامبر ۱۹۸۴ توسط سندی لرنر به همراه همسرش لئونارد بوساک تأسیس شد. لرنر مدیر امکانات کامپیوتری دانشکده تحصیلات تکمیلی کسب و کار دانشگاه استنفورد بود و بوساک مسئول رایانه های بخش علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد بود.

محصول اولیه سیسکو ریشه در فناوری پردیس دانشگاه استنفورد دارد. در اوایل دهه ۱۹۸۰ دانش آموزان و کارکنان در استنفورد از جمله بوساک از فناوری در محوطه دانشگاه برای پیوند دادن تمام سیستم های کامپیوتری مدرسه برای صحبت با یکدیگر استفاده کردند و جعبه ای ایجاد کردند که به عنوان یک روتر چندپروتوگل به نام «جعبه آبی» عمل می کرد.

جعبه آبی از مدارهای ساخته شده توسط اندی بشتولسهایم،از نرم افزاری استفاده کرد که در ابتدا در استنفورد توسط مهندس تحقیقات ویلیام یگر نوشته شده بود. با توجه به معماری زمینه ای و توانایی آن در مقیاس خوب، اختراع به خوبی طراحی شده، به کلید موفقیت اولیه سیسکو تبدیل شد.

در سال ۱۹۸۵، بوساک و کارمند استنفورد کرک لاگید پروژه ای را برای شبکه رسمی پردیس استنفورد آغاز کردند که آن ها نرم افزار یگر را با آنچه پایه و اساس سیسکو آی او اس شد، اقتباس کردند، علی رغم ادعاهای یگر مبنی بر اینکه از اجازه فروش تجاری جعبه آبی محروم شده است، در ۱۱ ژوئیه ۱۹۸۶ بوساک و لاگید مجبور به استعفا از استنفورد شدند و دانشگاه به طرح شکایت های جنایی علیه سیسکو و بنیانگذاران آن برای سرقت نرم افزار، طرح های سخت افزاری و دیگر خواص فکری آن فکر کرد. در سال ۱۹۸۷ استنفورد مجوز نرم افزار روتر و دو تخته کامپیوتر را به سیسکو داد. علاوه بر بوساک، لرنر، لاوید، گرگ ساتز (یک برنامه نویس)، و ریچارد ترویانو (که به فروش رسیدگی می کرد)، تیم اولیه سیسکو را به پایان رساند. اولین مدیر عامل این شرکت بیل گریوز بود که از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۸ این سمت را در دست داشت. در سال ۱۹۸۸ جان مورگیج به عنوان مدیر عامل منصوب شد.

نام «سیسکو» از نام شهر سانفرانسیسکو گرفته شده بود و به همین دلیل مهندسان این شرکت اصرار داشتند که در سال های اولیه خود از مورد پایین تر «سیسکو» استفاده کنند. این لوگو برای به تصویر کشیدن دو برج پل گلدن گیت در نظر گرفته شده است.

در ۱۶ فوریه ۱۹۹۰، سیسکو سیستمز با سرمایه گذاری بازار ۲۲۴ میلیون دلار عمومی شد و در بازار بورس ذکر شد. در ۲۸ اوت ۱۹۹۰ لرنر اخراج شد. پس از شنیدن این خبر، شوهرش بوساک در اعتراض به آن استعفا داد.

اگرچه سیسکو اولین شرکتی نبود که گره های اختصاصی شبکه را توسعه داد و به فروش رساند، اما یکی از اولین شرکت هایی بود که روترهای موفق تجاری را که از پروتکل های متعدد شبکه حمایت می کردند، به فروش رساند. کلاسیک ، پردازنده مبتنی بر معماری از دستگاه های سیسکو اولیه همراه با انعطاف پذیری از سیستم عامل IOS مجاز برای نگه داشتن با نیازهای فن آوری در حال تحول با استفاده از ارتقاء نرم افزار مکرر.

برخی از مدل های محبوب آن زمان (مانند سیسکو ۲۵۰۰) تقریباً یک دهه عملاً بدون تغییر موفق به ماندن در تولید شدند.

این شرکت به سرعت محیط ارائه دهنده خدمات در حال ظهور را تصرف کرد و با خطوط محصولی مانند سیسکو ۷۰ و سیسکو ۸۵۰۰ وارد بازار SP شد.

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا