فرکانس های رادیویی

فرکانس رادیویی (RF) نرخ نوسان یک جریان یا ولتاژ الکتریکی متناوب یا یک میدان مغناطیسی، الکتریکی یا الکترومغناطیسی یا سیستم مکانیکی در محدوده فرکانس  از حدود 20 کیلوهرتز تا حدود 300 گیگاهرتز است. این تقریباً بین حد بالایی فرکانس‌های صوتی و حد پایینی فرکانس‌های مادون قرمز است؛ اینها فرکانس‌هایی هستند که در آن انرژی از یک جریان نوسانی می‌تواند از یک رسانا به عنوان امواج رادیویی به فضا بتابد. منابع مختلف مرزهای بالایی و پایینی متفاوتی را برای محدوده فرکانس مشخص می کنند.

جریان‌های RF دارای خواص ویژه‌ای هستند که با جریان مستقیم یا جریان متناوب فرکانس صوتی پایین‌تر مانند جریان 50 یا 60 هرتز مورد استفاده در توزیع نیروی الکتریکی مشترک نیستند. انرژی حاصل از جریان های RF در هادی ها می تواند به صورت امواج الکترومغناطیسی (امواج رادیویی) به فضا تابش کند. این اساس فناوری رادیویی است. جریان RF عمیقاً به هادی های الکتریکی نفوذ نمی کند، اما تمایل دارد در امتداد سطوح آنها جریان یابد. این به عنوان اثر پوستی شناخته می شود. جریان های RF اعمال شده به بدن اغلب باعث ایجاد احساس دردناک و انقباض عضلانی شوک الکتریکی نمی شود وباعث جریان های فرکانس پایین ترمی شود. این به این دلیل است که جریان به سرعت تغییر جهت می دهد تا باعث دپلاریزاسیون غشاهای عصبی شود. اما این بدان معنا نیست که جریان های RF بی ضرر هستند. آنها می توانند باعث آسیب داخلی و همچنین سوختگی های سطحی جدی به نام سوختگی RF شوند.

جریان RF به راحتی می تواند هوا را یونیزه کند و یک مسیر رسانا را از طریق آن ایجاد کند. این ویژگی توسط واحدهای “فرکانس بالا” مورد استفاده در جوشکاری قوس الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد که از جریان هایی در فرکانس های بالاتر نسبت به استفاده های توزیع برق استفاده می کنند. ویژگی دیگری که به نظر می رسد از طریق مسیرهایی که حاوی مواد عایق هستند، مانند عایق دی الکتریک یک خازن، جریان داشته باشد. این به این دلیل است که راکتانس خازنی در مدار با افزایش فرکانس کاهش می یابد. در مقابل، جریان RF را می توان توسط یک سیم پیچ یا حتی یک چرخش یا خم شدن در یک سیم مسدود کرد. این به این دلیل است که راکتانس القایی مدار با افزایش فرکانس افزایش می یابد. هنگامی که توسط یک کابل الکتریکی معمولی هدایت می شود، جریان RF تمایل دارد از ناپیوستگی های کابل، مانند کانکتورها، منعکس شود و به سمت پایین کابل به سمت منبع حرکت کند و وضعیتی به نام امواج ایستاده را ایجاد کند. جریان RF ممکن است به طور موثر از طریق خطوط انتقال مانند کابل های کواکسیال منتقل شود.

فرکانس‌های 1 گیگاهرتز و بالاتر،معمولاً مایکروویو نامیده می‌شوند، در حالی که فرکانس‌های 30 گیگاهرتز و بالاتر را موج میلی‌متری می‌نامند، تعیین‌های باند دقیق‌تر توسط تعیین‌های فرکانس باند حرفی استاندارد IEEEو تعیین‌های فرکانس اتحادیه اروپا/ناتو ارائه می‌شوند.

ارتباطات فرکانس‌های رادیویی در دستگاه‌های ارتباطی مانند فرستنده‌ها، گیرنده‌ها، رایانه‌ها، تلویزیون‌ها و تلفن‌های همراه استفاده می‌شوند. فرکانس های رادیویی نیز در سیستم های جریان حامل از جمله مدارهای تلفن و کنترل اعمال می شوند. مدار مجتمع MOS فناوری تکثیر فعلی دستگاه های مخابراتی بی سیم فرکانس رادیویی مانند تلفن های همراه است.

کاربردهای پزشکی انرژی فرکانس رادیویی (RF)، به شکل امواج الکترومغناطیسی (امواج رادیویی) یا جریان های الکتریکی، بیش از 125 سال است که وجود داشته است  و اکنون شامل دیاترمی، درمان هایپرترمی سرطان، اسکالپل های الکتروسرجری مورد استفاده برای برش و سوزاندن در عملیات و فرسایش فرکانس رادیویی و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) از امواج فرکانس رادیویی برای تولید تصاویری از بدن انسان استفاده می‌کند.

اندازه گیری دستگاه تست فرکانس‌های رادیویی می‌تواند شامل ابزارهای استاندارد در انتهای پایین‌تر محدوده باشد، اما در فرکانس‌های بالاتر، تجهیزات تست تخصصی‌تر می‌شوند.

نوسانات مکانیکی در حالی که RF معمولاً به نوسانات الکتریکی اشاره دارد، سیستم های RF مکانیکی غیر معمول نیستند.

تاسیسات طراحی و ساخت شرکت فرکانس رادیویی در سال 1946 با مساحت 40000 فوت مربع در حومه بوستون ماساچوست در کنار رودخانه تاریخی چارلز واقع شده است. تولید کننده پیشرو در جهان سیستم های پیشرفته پردازش RF صنعتی برای گرم کردن سریع، خشک کردن، پخت، ضد عفونی کردن و پاستوریزه کردن محصولات غذایی و مواد صنعتی است.

سیستم‌های فرکانس رادیویی (RFS) راه‌حل‌های RF سرتاسر و خدمات تخصصی مورد نیاز برای تکامل شبکه‌های بی‌سیم و پخش امروز و فردا را ارائه می‌کنند. کابل ها، کانکتورها، سیستم های آنتن و محصولات تهویه مطبوع RF ما مبتنی بر بیش از 100 سال تجربه در ارائه راه حل های پیشرفته RF و اولین صنعت است. در نتیجه، راه حل های ما به دلیل نوآوری، عملکرد برتر و کیفیت بی نظیرشان در سطح جهانی شناخته می شوند.

فرکانس های رادیویی چگونه کار می کنند؟ امواج رادیویی به دلیل نشان دادن طولانی ترین طول موج در بین سایر اجزای طیف EM شناخته شده اند.

به همین دلیل است که آنها قادر به انتقال اطلاعات از یک نقطه به نقطه دیگر هستند. با این حال، امواج رادیویی هرگز آن اطلاعات را به همین شکل منتقل نمی کنند. پس چگونه کار می کنند؟ امواج رادیویی معمولاً تحت چیزی تحت عنوان مدولاسیون قرار می گیرند. راه دیگر برای توضیح مدولاسیون تغییر است.

موج حامل توسط یک موج صوتی که آن را مجبور به تغییر می کند پوشانده می شود. ایستگاه های رادیویی معمولاً امواج حامل خود را به دو صورت FM و AM، مدولاسیون فرکانس و مدولاسیون دامنه تغییرمی کند. به عنوان مثال، یک ایستگاه رادیویی که سیگنال AM را رله می کند، موج حامل خود را برای اطمینان از فرکانس ثابت پخش می کند، در حالی که موج حامل همپوشانی دامنه را تغییر می دهد.

بنابراین، رادیوهای AM و FM با کمک سیگنال های آنالوگ کار می کنند. در مقابل، رادیوهای دیجیتالی که در زمان‌های اخیر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اطلاعات را در قالب دیجیتال، رمزگذاری شده با اعداد، انتقال می‌دهند.

آیا فرکانس های رادیویی و امواج رادیویی یکسان هستند؟ اگرچه فرکانس‌های رادیویی حول نرخ نوسان امواج رادیویی EM در محدوده فرکانسی مشخصی می‌چرخند، اما همچنان همان امواج رادیویی هستند.

شما همچنین می توانید آنها را به عنوان ارتباطات بی سیم برای سادگی استفاده کنید.

طیف فرکانس رادیویی نیز بخشی از امواج رادیویی است، دلیل بیشتر این است که آنها یکسان دیده شوند.

What is Radio Frequencies? Types of Radio Frequencies (radio4all.org)

Radio frequency – Wikipedia

linkdin

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا